Ga naar de inhoud

Provocatieve interventies

Datum/data

Zondag 16 november 2025

217,00 incl. 0% btw

Beschrijving

Deelnemers waarderen deze bijscholing gemiddeld met een 8,3!

Ervaringen van deelnemers

“Leuke dag met veel inzichten. Fijn en inzichtgevend.”

“Ik zou het aan anderen aanraden, omdat therapie wel wat luchtiger mag soms.”

“Leuk, praktisch, veel doen en ervaren. Humor!”

“Handige tools gekregen voor situaties waarin je beweging wilt creëren
bij de cliënt.”

“Het is goed toepasbaar tijdens sessies.”

“Uitgedaagd om echt te oefenen, dan lijkt het steeds makkelijker te
worden.”

Bijscholing Provocatieve interventies

Leer hoe je cliënten speels uitdaagt en motiveert om zelf in beweging te komen.
Provocatieve therapie combineert humor, uitdaging en speelse interventies om cliënten te activeren en hun interne hulpbronnen aan te spreken. In plaats van als therapeut het werk te doen, zet je de cliënt aan om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor verandering.

Wat is provocatieve therapie?

Provocatieve therapie, ontwikkeld door Frank Farrelly, biedt een onorthodoxe en humorvolle aanpak om vastzittende denkpatronen te doorbreken.
In plaats van mee te bewegen met het probleem van de cliënt, prikkel je hen met overdrijving, humor en uitdaging. Dit zet de cliënt aan om hun eigen overtuigingen te onderzoeken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun verandering.

Kenmerken van provocatieve therapie

Wat leer je tijdens deze bijscholing?

In deze praktijkgerichte bijscholing maak je kennis met de principes en technieken van provocatieve therapie. Je leert de basisprincipes van provocatieve interventies.

Praktijkvoorbeeld

Een cliënt zegt: “Ik ben nu eenmaal zo, ik kan niet veranderen.”
De therapeut reageert met een knipoog: “Natuurlijk niet, verandering is veel te ingewikkeld. Je zou jezelf alleen maar teleurstellen als je het probeert!’
De cliënt lacht, maar voelt zich ook uitgedaagd. Door de humor en overdrijving komt hij uit zijn verdediging en begint hij argumenten te geven waarom hij wél kan veranderen. Dit zet de interne motivatie in werking.
Door een overtuiging speels uit te vergroten, prikkel je de cliënt om zelf tot inzichten te komen. Dit maakt verandering minder beladen en juist toegankelijker.

Docent Rob van Overbruggen (zie ook de tab met Extra informatie)

Rob van Overbruggen is hypnotherapeut en NLP-trainer. Hij is gespecialiseerd in het therapeutisch en coachend begeleiden van mensen met diverse vraagstukken, van angst voor spinnen tot terminale kanker. Tijdens zijn sessies wordt veel gelachen zonder iets weg-te-lachen. De luchtigheid die Rob weet te creëren in de meest uiteenlopende situaties prikkelt de cliënten om dingen makkelijker los te laten.

Uitspraken van deelnemers over de docent

“Veel humor en kunde.”
“De docent is duidelijk zeer bedreven in provocatieve interventies.”
“Uitdagend, inspirerend en met humor gebracht.”
“Goed in staat om deelnemers uit hun comfortzone te halen.”
“Duidelijke uitleg en veel ruimte om te oefenen.”

Accreditatie en bijscholingspunten

Deze bijscholing is geaccrediteerd door de NBVH. Het levert 6 punten op.

Informatie over bij- en nascholingen in de nieuwsbrief

Wil je informatie ontvangen over verschillende evenementen, workshops en bij- en nascholingen die wij aanbieden? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief én houd ook zeker onze Social Media pagina’s in de gaten.

Extra informatie

Rob van Overbruggen

Rob van Overbruggen is hypnotherapeut en NLP-trainer. Hij is gespecialiseerd in het therapeutisch en coachend begeleiden van mensen met diverse vraagstukken, van angst voor spinnen tot terminale kanker. Tijdens zijn sessies wordt veel gelachen zonder iets weg-te-lachen. De luchtigheid die Rob weet te creëren in de meest uiteenlopende situaties prikkelt de cliënten om dingen makkelijker los te laten.

Startdatum

2025-11-16

Dagen

01

Accreditatie en bijscholingspunten

Deze bijscholing is geaccrediteerd door de NBVH. Het levert 6 punten op.

Leestips

Farrelly, F., & Brandsma, J. (1974). Provocative therapy. Meta Publications. ISBN 978-0916990039.

Wijnberg, J., & Hollander, J. (2006). Provocatief coachen: De basis. Scriptum. ISBN 9789055944514.

Verdere praktische informatie

Op deze pagina vind je verdere informatie over accreditatie, leslocatie, tijden en wat inclusief en exclusief is. https://hypnos.nl/algemene-informatie-bij-en-nascholing/