Ga naar de inhoud

Hypnose en schoolprestaties

    profielwerkstuk hypnose en schoolprestaties

    Hypnose en schoolprestaties

    Een aantal maanden geleden benaderden Kim, Lotte en Bregje ons bij Academie Hypnos. Zij zitten in 6 vwo van het Jacob-Roelandslyceum in Boxtel.

    Zij vertelden dat zij voor het vak biologie een profielwerkstuk wilden maken over hypnose: ‘Hypnose en schoolprestaties’.

    Zij wilden onderzoeken of hypnose invloed heeft op de motivatie en het vermogen om te leren en beter te presteren tijdens een toets. Ze lieten twee groepjes leerlingen een toets maken over topografie en Italiaanse woordjes. Een deel van de groep kreeg voorafgaand aan deze toets een visualisatie, gericht op het verbeteren van motivatie, focus en concentratie en de andere groep deed de toets zonder visualisatie. Beide groepen bestonden uit 14 leerlingen.

    Ter verdieping in het onderwerp hypnose mochten zij meekijken bij een sessie van een hypnotherapeut en hebben zij aan enkele cliënten vragen gesteld.

     

    Bijdrage Academie Hypnos

    Vanuit Academie Hypnos hebben we een bijdrage kunnen leveren aan hun werkstuk. Zij hebben een interview afgenomen bij derdejaarsstudent Manon om haar te vragen naar de toepassingen van hypnotherapie, de opleiding tot hypnotherapeut en wat belangrijk is bij het maken van een visualisatie.

    Derdejaarsstudent Sigrid heeft de visualisatie voor hen gemaakt waarmee ze in januari 2023 hun onderzoeken hebben uitgevoerd met leerlingen uit 2 havo en vwo van het Jacob-Roelandslyceum.

     

    Inzichten

    Enkele inzichten uit hun profielwerkstuk:

    “Dankzij het interview met Manon zijn we achter een aantal handige tips en tricks gekomen. Het uitbuiten van zintuigen is een belangrijk onderdeel voor het verdiepen van de trance. Door op school meer gebruik te maken van wat je kunt zien en horen en er als het ware een oefening mee te doen. Bijvoorbeeld de 5-4-3-2-1-oefening; noem 5 dingen die je ziet, noem 4 dingen die je voelt, noem 3 dingen die je hoort, noem 2 dingen die je ruikt en noem 1 ding dat je proeft. Hierdoor kan je de rust terughalen en je weer terug focussen op je studiewerk.

    Met behulp van de ‘motivatie-trap’ van stap 1 tot 10 in de visualisatie kun je zo de concentratie en motivatie verhogen door het bijvoorbeeld te luisteren voordat je een toets in gaat of hard aan de bak gaat om te studeren.”

     

    Resultaten

    De leerlingen kregen 10 minuten tijd om te leren voor de toets. In de toets konden 24 punten gehaald worden. Het gemiddeld aantal punten van de groep zonder de visualisatie is 8,14 van de 24. Het gemiddeld aantal punten van de groep met de visualisatie is 8,64 van de 24.

    De leerlingen kregen ook de vraag: “Hoe gemotiveerd was je nog om door te gaan met leren, nadat de tijd om was, vergeleken met toen je begon?’’ Het gemiddelde cijfer dat de groep zonder de visualisatie gaf na het leren is een 4,9. Het gemiddelde cijfer dat de groep met de visualisatie gaf na het leren is een 6,2.

     

    Conclusies

    Enkele conclusies uit hun profielwerkstuk:

    “Het lastige aan het onderzoeken van de effecten van hypnose is dat het een langdurig proces is. Je kunt niet zomaar even goed van de ene op de andere dag zelfhypnose leren toepassen op je studie om jezelf bijvoorbeeld te concentreren. Hoe meer je er mee zou kunnen oefenen, hoe beter het zou moeten gaan. Hypnose voor schooleffecten is op korte termijn moeilijk te onderzoeken. We konden beter […] de mogelijkheid hebben om het vaker uit te voeren. Hierdoor zouden er betrouwbaardere resultaten uit moeten komen, in plaats van resultaten die eventueel op toeval zouden kunnen berusten. We hebben eigenlijk te kleine groepen getest en daardoor is het resultaat gering.”

    “Ook het verband tussen de motivatie en hypnose is lastig te zoeken, omdat je niet altijd goed kan meten waar de motivatie van afhangt. Motivatie kan verband leggen met de concentratie, het leervermogen en de inzet van een leerling. Het meten van een motivatie is eigenlijk bijna alleen goed te meten door leerlingen er een cijfer voor te laten geven van 1 tot 10, maar dit kan natuurlijk per persoon verschillen. Iemand met een beter zelfbeeld, zal zichzelf waarschijnlijk een hoger cijfer geven.”

     

    Heeft hypnose invloed op je motivatie voor school?

    “Dan natuurlijk de conclusie op de vraag; ‘’Heeft hypnose invloed op je motivatie voor school?’’. Uit beide onderzoeken is gebleken dat het niet – direct – invloed heeft op je motivatie voor school. Wel kan het helpen voor het verbeteren van je concentratie of het versoepelen van de faalangst voor een presentatie of mondeling. Helaas kun je niet magisch met behulp van hypnose de leerstof in je hoofd toveren, daar moet je dan toch echt nog even voor gaan zitten studeren. Wel een ander positief punt ervan is dat zelfhypnose wel zeker een toevoeging kan hebben voor het bewaren van de rust tijdens een toets, of om jezelf in een ‘studietrance’ te brengen. Hypnose helpt je om beter in je vel te zitten en daarbij ga je positiever naar dingen gaat kijken waardoor je meer motivatie krijgt om een taak uit te voeren of naar school te gaan.”

     

    Hyp(n)othese

    “Onze hyp(n)othese: Wij denken dat hypnose wel een positieve invloed kan hebben op je motivatie die je voor school kan krijgen. Wij denken dat bepaalde dingen waarbij hypnose gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld hypnotherapie, een goede manier kan zijn om iemand een andere denkwijze te geven en zo uiteindelijk iemand meer motivatie te geven. Iemand denkt dan namelijk op een andere manier dan dat diegene eerst deed. Wij denken dat dit er dan dus toe leidt dat iemand meer motivatie krijgt om dingen te doen voor school kunnen we in zekere mate bevestigen. De hyp(n)othese wordt door middel van het onderzoek ook lichtelijk bevestigd, omdat er een klein verschil tussen de resultaten met én zonder visualisatie zit en degenen die de visualisatie hadden gehoord, meer motivatie hadden.”

    Auteur: Sigrid met toestemming van Kim, Lotte en Bregje

    (PS Ze hebben een 9 gehaald voor hun profielwerkstuk)