Meteen naar de inhoud

Voorkom tegenoverdracht en behandel objectief en begeleidend

    voorkomen tegenoverdracht

    Als je je eigen pijn en emoties kunt verdragen, je eigen aandeel in een situatie ziet, je eigen thema’s herkent en hier mee leert omgaan, dan heb je vaardigheden om ook cliënten te behandelen op een objectieve, begeleidende manier. Door jouw eigen pijn en thema’s buiten de behandelkamer te houden, blijft de relatie met je client zuiver en professioneel. Zo voorkom je dat tegenoverdracht plaatsvindt wat schadelijk kan zijn voor de cliënt.

    Tijdens de opleiding hypnotherapie behandelen we de onderwerpen overdracht, tegenoverdracht en projectie zodat je deze bij jezelf en bij de ander herkent en er mee leert werken.

    Tijdens de opleiding komen studenten er soms achter dat het best moeilijk is naar zichzelf te kijken en aan zichzelf te werken. Er zijn momenten dat je geraakt kunt worden. De meeste studenten hebben voldoende zelfreflectie en draagkracht om hiermee om te gaan en gaan een proces in van zelfontwikkeling en groeimomenten.

    Het komt af en toe ook voor dat een student dit proces te moeilijk vindt waardoor diegene tijdens het eerste jaar besluit te stoppen met de opleiding. Soms gaat dit gepaard met pijn, emoties en moeite het eigen aandeel in de situatie te zien. 

    In onze driejarige opleiding doe je kennis en vaardigheden op een all round hypnotherapeut te worden. Realiseer je dat hier nog iets bij komt; je eigen proces en ontwikkeling als mens en als therapeut.

    Tijdens een vakopleiding als de onze is het belangrijk je eigen pijn en thema’s te ontdekken en ermee leren omgaan. Daarom vinden we het belangrijk fysiek les te geven en je niet in je eentje achter een laptop de lessen te laten volgen.

    Onder andere in contact met medestudenten en docenten ontdek je wie jij bent en hoe je omgaat met bepaalde situaties. Je oefent alle technieken en methoden met elkaar, tijdens en tussen de lessen. Je komt steeds iets dichter bij je eigen kern, je kwaliteiten en je hulpbronnen.

    Auteur: Dominique Stokman