Ga naar de inhoud

Je praktijk naar een hoger level met hypnotherapie

    je praktijk naar een hoger level

    Hoe breng je je praktijk naar een hoger level met hypnotherapie?

    Als hypnotherapeut heb je goud in handen. Je kunt je cliënten helpen bij een breed scala aan klachten, van stress en angst tot verslaving en chronische pijn. Je zou denken dat het storm moet lopen als je zo veel hulpvragen aan kunt.

    En toch ervaren veel therapeuten dit niet. Zij moeten leuren en sleuren om  een paar cliënten extra te krijgen elke maand. Waar zit hem dat nu in?

    Grofweg zijn er twee soorten succesvolle therapeuten:

    1. De ervaren therapeut
    2. De specialistische therapeut
    3.  

    De ervaren therapeut

    De ervaren therapeut werkt bijvoorbeeld al vele jaren als hypnotherapeut en behandelt allerlei soorten hulpvragen. Van PDS tot PTSS, van SOLK/ALK tot jeugdtrauma, van vliegangst tot een laag zelfbeeld, van niet zwanger kunnen worden tot overgangsklachten. Deze therapeut heeft al naam opgebouwd en cliënten komen vaak via-via bij hem terecht. Marketing, reclame maken, social media, de ervaren therapeut doet daar vaak niet aan, omdat hij het niet nodig heeft.

    De specialistische therapeut

    De specialist heeft zijn focus op één soort hulpvraag. Het is een therapeut die in alle uitingen op zijn website en social media maar over één klacht praat, bijvoorbeeld: migraine. Alle teksten gaan over: Wat is migraine? Welke klachten kun je verwachten? Welke aandoeningen zorgen ervoor dat migraine verergert? Wat is de oorzaak van migraine? Deze hypnotherapeut kan met zijn achtergrond natuurlijk ook dezelfde hulpvragen behandelen als de ervaren therapeut, maar kiest daar niet voor.

    Ik hoor je denken: ‘Oké, ik ben nog geen ervaren therapeut. Maar waarom zou ik me als therapeut specialiseren? Het is toch veel leuker om alles te doen?’

    Het antwoord ligt in de kracht van focus.

    Door je expertise te verdiepen, trek je niet alleen specifieke cliënten aan, maar maak je ook een groter verschil in hun leven.

    Het kiezen van een specialisatie helpt je niet alleen om je praktijk te onderscheiden, maar zorgt er ook voor dat cliënten je sneller vinden. Een specialisatie laat zien dat je hun specifieke problemen begrijpt en dat ze bij jou in goede handen zijn.

    Vergelijk het maar met een cardioloog (een specialist) en een huisarts (een generalist). Zou jij je hartprobleem liever door een cardioloog laten beoordelen of door een huisarts?

    Naar wie zou Lisa toe gaan?

    Verplaats je maar eens in Lisa, die ongewenst kinderloos is. Haar dokter zegt dat er geen reden is waarom ze niet zwanger zou kunnen worden. Lisa is wanhopig, want zij en haar partner proberen het al zes jaar. Ze wil zo graag moeder worden, dat ze elke maand moet huilen als haar menstruatie zich weer aandient. Stel je voor dat zij op een avond op haar laptop zit te scrollen op het internet, op zoek naar iemand die haar kan helpen. Dan komt ze jouw website tegen en jij spreekt haar taal:

    “Blijft dat slaapkamertje boven leeg en stil?

    Zegt de dokter dat je zo gezond als een vis bent en dat zwanger worden geen probleem moet zijn?

    Draait je maag zich om als je weer zo’n blije moeder met een kinderwagen ziet?

    Het hoeft niet zo te zijn. In mijn praktijk heb ik al veel vrouwen mogen helpen hun moederdroom uit te laten komen.”

    Zeg nou zelf, als ze dit leest, weet Lisa toch niet hoe snel ze haar telefoon moet pakken om een afspraak met je te maken? Eindelijk iemand die haar begrijpt en haar misschien wel kan helpen!

    Specialisatie geeft focus en rust

    Specialisatie geeft je focus en zorgt er juist voor dat je mensen nog beter kunt helpen. Je krijgt veel sneller een expertstatus. Zeker als je hierop consistent communiceert komen cliënten vanzelf naar je toe. Hierdoor kun je ook hogere tarieven vragen, juist omdat jij een specialist bent en je in deze hulpvraag blijft verdiepen. Natuurlijk kun je andere mensen die jouw hulp vragen ook nog steeds begeleiden. Laat je niet verleiden om meteen een blog te gaan schrijven over dyslexie omdat je toevallig deze week daar iemand mee hebt geholpen. Dit geeft verwarring bij de mensen die jou volgen: “He? Doet ze nu alweer iets anders? Ik dacht dat ze vrouwen hielp die zwanger wilden worden.”

    Hoe communiceer je je specialisatie?

    Om je specialisatie effectief te communiceren, is consistentie dus belangrijk. Zorg dat je je expertise overal laat zien: op je website, op je sociale media kanalen, in je netwerk. Gebruik hierin de taal van je doelgroep: Waar zoeken zij naar? Waar liggen ze ’s nachts van wakker? Hoe kun jij een oplossing bieden?

    Deel (fictieve) praktijkvoorbeelden en jouw visie op het probleem. Dit laat zien dat je weet waar je het over hebt. Bovendien is het voor jou veel rustiger als je maar over één onderwerp hoeft te communiceren.

    Welke specialisaties kun je bij ons doen?

    Wat dacht je van deze:

    Opleiding Hypnotherapie bij PDS

    SOLK/ALK en Medische Hypnose

    Werken met verslavingen